FitKlasa Basket 3×3
Cel główny
Obniżenie ryzyka rozwoju chorób sercowo naczyniowych u dzieci i młodzieży poprzez zwieszenie aktywności fizycznej w formie koszykówki 3×3.Cele szczegółowe
- stymulowanie i kształtowanie nawyku podejmowania aktywności fizycznej przez dzieci młodzież
- poprawa sprawności krążeniowo – oddechowej, zdolności motorycznych oraz jakości życia dzieci i młodzieży, w tym profilaktyka nadwagi i otyłości
- promocja zdrowego i aktywnego stylu życia wśród dzieci i młodzieży
- stymulowanie podejmowania aktywności fizycznej wśród dzieci i młodzieży mniej aktywnych i mniej sprawnych fizycznie
- zwiększenie oferty ogólnodostępnych, bezpłatnych zajęć sportowo-rekreacyjnych dla dzieci i młodzieży
- optymalizacja wykorzystania lokalnej infrastruktury sportowej, w tym infrastruktury przyszkolnej
- tworzenie warunków dla rozwoju talentów oraz zainteresowań sportowych dzieci i młodzieży
- zwiększenie atrakcyjności zajęć aktywności fizycznej realizowanych w warunkach szkolnych
- zwiększenie kompetencji nauczycieli wychowania fizycznego dot. prowadzenia zajęć sportowych w formie koszykówki 3×3
Zadania
- Prowadzenie w gdańskich placówkach oświatowych działań promujących olimpijską dyscyplinę sportową – koszykówkę 3×3 jako narzędzia wychowania fizycznego i zdrowotnego
- Realizacja szkoleń nauczycieli wychowania fizycznego w zakresie prowadzenia zajęć aktywności fizycznej w formie koszykówki 3×3 – „Basket 3/3 Kurs”
- Prowadzenie zajęć sportowych dla dzieci i młodzieży w formie 4 tygodniowego kursu koszykówki 3×3 – „Basket 3/3 Camp”
Organizacja
- Zajęcia odbywają się 2 razy w tygodniu po 1 godzinie (wtorki, czwartki od 16.00 – 17.00 oraz 17.00 – 18.00, sala gimnastyczna GOPZiPU ul. Wrzeszczańska 29)
- Czas trwania: 4 tygodnie, tj. 8 zajęć
- Treningi przeprowadzają profesjonalni trenerzy basketu 3×3 m.in. trener reprezentacji Polski Piotr Renkiel
- Grupy wiekowe = 10 – 12 lat oraz 13 – 14 lat
- Liczebność grupy = 8 – 12 dzieci
- Certyfikat ukończenia Basket 3×3 Camp
- W ramach zajęć:
- Kształtowanie sprawności sportowej
- Edukacja w zakresie reguł i zasad gry w koszykówkę 3×3
- Kształtowanie kompetencji sędziowania meczu w koszykówkę 3×3
Program szkolenia
Szkolenie kończy się uzyskaniem certyfikatu
- Zasady koszykówki 3×3 (teoria)
a) Piłka i jej rozmiar
b) Wymiar boiska i implementacja na hali sportowej
c) Liczba zawodników i przeprowadzanie zmian
d) Punktowanie
e) Czas gry i ustalenie zwycięzcy w regulaminowym czasie gry lub ewentualna dogrywka
f) Czas na przeprowadzenie akcji
g) Wyprowadzenie piłki po obronie lub straconych punktach
h) Rozpoczęcie meczu –losowanie oraz check ball
i) Faule i kary - Charakterystyka zawodników i drużyny w 3×3 (teoria)
a) Brak podziału na pozycje
b) Zawodnik kozłujący
c) Zawodnik grający bliżej kosza
d) Dobór zawodników charakterologicznie (grupa, która sobie ufa)
e) Wykorzystywanie przewag na boisku - Tranzycja jako główny element gry w 3×3 (praktyka)
a) Tranzycja bez kozła
b) Tranzycja do rzutu za 2
c) Tranzycja do gry dwójkowej
d) Tranzycja po rzucie wolnym - Podstawowa gra w ataku (praktyka)
a) Gra backdoor
b) Gra pick and roll
c) Rozwiązania z check balla - Mecz koszykówki 3×3 z sędziowaniem
- Test z wiedzy o koszykówce 3×3 – upoważnienie do sędziowania rozgrywek w szkole na podstawie certyfikatu (dla uczniów)
Dlaczego koszykówka 3x3
Koszykówka 3×3 to nowa dyscyplina olimpijska, która ma ogromne szanse, żeby w niedługim czasie stać się najbardziej powszechnym sportem drużynowym na świecie. Do jej uprawiania wystarczy jeden kosz i piłka, dzięki czemu bardzo łatwo będzie ją zaimplementować przez nauczycieli podczas lekcji wychowania fizycznego.
Większość szkolnych obiektów sportowych nie jest przystosowana do gry w klasyczną odmianę koszykówki czy siatkówkę ze względu na zbyt małą powierzchnię (szerokość lub długość hali). Koszykówka 3×3 to gra, która ze względu na swój charakter pozwala na rywalizację nawet przy braku odpowiedniej powierzchni boiska. Natomiast gdy hala jest pełnowymiarowa z dwoma koszami, jednocześnie w koszykówkę 3×3 może grać 12-14 uczniów. W koszykówce klasycznej na boisku równocześnie przebywa 10 osób. Znacznie łatwiej będzie uczniom rozegrać mecz koszykówki 3×3 po szkole, bo do tego potrzebnych będzie 6 osób, a nie jak w klasycznej odmianie aż 10.
W koszykówkę 3×3 zawodnicy grają piłką w rozmiarze 6 (czyli wielkości damskiej piłki do koszykówki) co przekłada się na wyższą skuteczność rzutów. Większa łatwość w zdobywaniu punktów sprawia większą satysfakcję graczom i motywuje ich do skuteczniejszej gry.
Według badań wysiłkowych przeprowadzonych przez FIBA mecz koszykówki 3×3 jest porównywalny do treningu typu HIIT (high intensity interval training – trening interwałowy o wysokiej intensywności). Jednostka treningowa koszykówki 3×3 trwa średnio 45 minut, co odpowiada jednej godzinie lekcyjnej w szkole. Wyniki osiągnięte w czasie jednej lekcji treningu koszykówki 3×3 mogą być znacznie efektywniejsze niż nawet dwie godziny lekcyjne gry w inną dyscyplinę drużynową. Ze względu na małe boisko i brak przerwy po grze w obronie lub straconym koszu, zawodnik jest w ciągłym ruchu. Praktycznie nie występuje poruszanie się po prostej, zawodnicy wykonują ciągłe zmiany kierunku, przyspieszają i hamują na krótkich odcinkach, co wymaga wysokiej adaptacji do warunków energetycznych beztlenowych. Mecz trwa 10 minut z zatrzymywaniem czasu w przypadku wyjścia piłki poza boisko lub popełnienia przewinienia. Średni interwał gry to 30 sekund. Potocznie mecz 3×3 nazywa się 10-minutowym sprintem.
Przygotowując się do Igrzysk Olimpijskich w Tokio, nasz sztab szkoleniowy współpracował ze specjalistą z zakresu fizjologii. Podczas przygotowań wykonaliśmy szereg badań, których wyniki wskazały, że osoby trenujące koszykówkę 3×3 znacznie poprawiają swoją wytrzymałość tlenową poprzez krótką i intensywną pracę beztlenową. Podczas meczu lub sparingu znacznie szybciej niż w klasycznej odmianie zawodnik osiągał tętno maksymalne. Ciągłość gry w czasie 10 minut oparta na 30-sekundowych interwałach wymaga wysokiego poziomu mocy tlenowej w celu szybkiego włączania metabolizmu tlenowego przede wszystkim w krótkich okresach przerw w grze. Zaobserwowana bardzo wysoka mobilizacja metabolizmu tlenowego podczas ćwiczeń specjalnych wskazuje na konieczność kształtowania tego obszaru przygotowania w oparciu o specyfikę wysiłkową gry 3×3. Mecze były odczuwane przez zawodników jako wysiłki o dużym obciążeniu natomiast nie jako wysiłki skrajnie wyczerpujące i obciążające w stopniu bardzo wysokim.
Systematyczna gra w koszykówkę 3×3 ma widoczny wpływ na układ odpornościowy i krążeniowo-oddechowy zawodników co czyni ją idealnym narzędziem do walki ze skutkami pandemii SARS-CoV-2.
Organizacja i proces działania
Część diagnostyczna (o charakterze badania przesiewowego) – realizowana na terenie placówki oświatowej, obejmuje:
- Ocenę masy ciała, określenie BMI ( Body Mass Index ) i pomiar składu ciała wraz z określeniem zawartości tkanki tłuszczowej w organizmie dziecka
- Pomiar i ocenę ciśnienia tętniczego dziecka,
- Test wydolności fizycznej dziecka (Kash Pulse Recovery Test)
Część informacyjno – edukacyjna – realizowana jest w formie treści zawartych w indywidualnej karcie badań dziecka oraz krótkiej, indywidualnej edukacji dziecka na temat podstawowych zasad zdrowego stylu życia. Wyniki badań wraz z indywidualnym planem postępowania prozdrowotnego przekazywane są rodzicom dzieci za pośrednictwem szkoły.
Część sprawozdawcza – Szkoła otrzymuje szczegółowy raport rozszerzony o wyniki statystyczne dotyczące badań. Te informacje mogą posłużyć dyrekcji szkoły do planowania działań w ramach szkolnych programów promocji zdrowia i wychowania zdrowotnego.
Zbiorcze sprawozdanie z badań prowadzonych we wszystkich gdańskich szkołach podstawowych przedstawiane jest władzom miejskim.