Zdrowy Przedszkolak

Instrukcja wykonania pomiarów ciała i testów sprawności

Pomiar masy ciała i wzrostu

  • Wysokość dziecka w cm należy mierzyć w pozycji stojącej, bez obuwia.
  • Masa ciała dziecka w kg należy mierzyć w samej bieliźnie. Optymalnie w godzinach porannych, na czczo.

Skok w dal z miejsca z odbicia obunóż

Co przygotować

  • taśmę do oznaczenia miejsca odbicia „startu” (np. papierowa taśma klejąca),
  • miarkę – np. centymetr krawiecki
  • kredę, lub taśmę papierową, do znaczenia odległości skoku.

Gdzie wykonać

Powierzchnia stabilna i nieśliska (np. mata do ćwiczeń rozłożona na podłodze lub na podwórku – trawnik, piaskownica). Należy upewnić się, że w pobliżu nie ma przedmiotów, w które dziecko może się uderzyć.

Jak wykonać

Dziecko staje przed linią, stopy równolegle do siebie, ugięcie nóg w kolanach – zamach rąk do tyłu – skok z mocnym zamachem rąk w przód. Skok musi być wykonany z odbicia obunóż, po skoku dziecko powinno utrzymać pozycją stojącą ( nie przewraca się, nie podskakuje).
Najlepiej zademonstrować wykonanie skoku.

Jak wytłumaczyć zadanie dziecku

Stań przed linią, nie dotykaj linii nóżkami, nóżki w lekkim rozkroku , robimy wielki zamach i skaczemy daleko przez „kałużę” . Obie nóżki skaczą razem jak piłeczka.

Wynik

Odległość mierzymy od linii odbicia ( przed taśmą) do tylnej krawędzi pięty (śladu) , z dokładnością do 1 cm. Dziecko wykonuje skok 2-3 razy. Zapisujemy najdalszą odległość.

Bieg wahadłowy 4 x 10 metrów

Co przygotować

  • stoper, może być ten z telefonu komórkowego,
  • dwa klocki lub inne przedmioty, które dziecko łatwo złapie,
  • kredę, lub papierowa taśmę do znaczenia odległości,
  • taśmę mierniczą

Gdzie wykonać

Najlepiej na świeżym powietrzu – np. boisko, ogród, trawnik, park.

Jak wykonać

Odległość 10 m zaznaczyć liniami.

Na jednej linii – startu staje dziecko, a na drugiej ustawia się dwa klocki. Odległość między klockami to około 20 cm.

Jak wytłumaczyć zadanie dziecku

„Jak powiem START pobiegnij najszybciej jak potrafisz i przynieś jeden klocek położysz go tu gdzie teraz stoisz i szybko pobiegniesz po drugi i też go tu położysz. Klocków nie wolno rzucać”, lub jeśli jest możliwość 2 osób towarzyszących dziecku to jedna stoi na jednej linii STARCIE , druga na drugiej linii (w odległość 10 m). Biegnij do np./ mamy „przybić piątkę” i wracaj do mnie „przybić piątkę”.

Wynik

Dziecko wykonuje zadanie dwukrotnie. Czas wykonania mierzy się z dokładnością do 1 sekundy. Zapisujemy lepszy czas.

Postawa równoważna na jednej nodze

Co przygotować

  • stoper, może być ten w telefonie komórkowym

Gdzie wykonać

Stabilna i nieśliska powierzchnia, np. podłoga, trawnik. Należy upewnić się, że w pobliżu nie ma przedmiotów, w które dziecko może się uderzyć.

Jak wykonać

Dziecko stoi na podłodze na jednej nodze, druga ugięta w kolanie i uniesiona, oczy otwarte. Można pomóc w przyjęciu postawy na jednej nodze trzymając dziecko za jedną lub obie ręce.

Dziecko podejmuje próbę na każdej nodze.

Jeżeli to konieczne dziecko może użyć rozłożonych ramion do utrzymania równowagi. Stoper zostaje włączony gdy noga oderwie się od podłogi, a zatrzymany gdy dziecko nie może utrzymać równowagi i stopą dotknie podłoża.

Jak wytłumaczyć zadanie dziecku

„Podaj ręce, stań na jednej nodze, drugą zegnij i podnieś do góry (stań jak bocian) teraz puszczamy rączki i sam/a spróbuj stać tak długo, jak tylko dasz radę”

Wynik

Test wykonywany jest na każdej nodze, a następnie obliczana jest średnia z obu pomiarów czasu w sekundach z jednym miejscem po przecinku.

20 m bieg ze startu wysokiego

Co przygotować

Taśmę mierniczą, stoper

Gdzie wykonać

Najlepiej na świeżym powietrzu – boisko, ogród, trawnik, park

Jak wykonać

W linii prostej wyznacza się odcinek 20 m.

Na jego początku zaznaczamy linię startu. W odległości 20 m od linii startu wyznaczamy, równoległą linię oznaczającą metę. Dziecko staje na linii startu rodzic ma mecie.

Jak wytłumaczyć zadanie dziecku

Jak powiem „START” pobiegniesz, jak potrafisz najszybciej do METY – tam gdzie będę stał/stała.

Wynik

Dziecko wykonuje próbę dwukrotnie.
Czas mierzy się z dokładnością do 1 s. Zapisujemy lepszy czas.