Dla kogo
Grupą docelową są uczniowie szkół podstawowych w wieku 11 – 14 lat.
Cel główny
Kształtowanie kompetencji społecznych i zdrowotnych uczniów szkół podstawowych.
Cele szczegółowe
- Zwiększenie kompetencji w zakresie unikania używania substancji psychoaktywnych.
- Wzmacnianie kompetencji komunikacyjnych wspomagających kontakty rówieśnicze.
- Zwiększenie poczucia bezpieczeństwa i przynależności poprzez stworzenie przyjaznego środowiska związanego z relacjami społecznymi (miejsce spotkań, regularny dostęp do życzliwej opieki dorosłego).
Korzyści dla uczestników
- Nabycie i rozwijanie kompetencji społecznych. Nabycie wiedzy z zakresu komunikacji i budowania relacji w grupie. Poznanie czynników chroniących przed uzależnieniami.
Jak dołączyć
- Zainteresowani dyrektorzy szkół podstawowych zgłaszają do programu pedagogów lub psychologów szkolnych, nauczycieli, którzy po przeszkoleniu realizują Program dla uczniów tych szkół w Gdańsku.
- Rekrutacja ucznia jest realizowana w oparciu o wniosek uczestnictwa w świetlicy „Przystań Odkrywców”.
- Wniosek wypełniony przez wychowawcę ucznia za zgodą rodzica.
- Liczebność grup zakłada maksimum 20 osób i minimum 15 osób.
Sposób realizacji
Program współrealizowany z gdańskimi Poradniami Psychologiczno-Pedagogicznymi oraz innymi jednostkami miejskimi, np. z Pałacem Młodzieży.
W ramach programu świetlica – „Przystań odkrywców”, prowadzone są działania profilaktyczne w oparciu o mini podręcznik, który jest narzędziem pomocniczym w pracy profilaktycznej. Prezentowane w nim są zagadnienia odwołujące się do czynników chroniących, kształtujących kompetencje zdrowotne dzieci i młodzieży w zakresie przeciwdziałania uzależnieniom.
Poradnik ma charakter pomocy dydaktycznej, a realizacja programu wychowawczego umożliwia podejmowanie także innych zagadnień (nieobjętych kartami pracy), związanych z rozwojem umiejętności interpersonalnych i społecznych. Dzięki nim podopieczni łatwiej osiągną satysfakcjonujący poziom życia wolnego od uzależnień i jednocześnie podnoszą kompetencje społeczne.
Formy, metody i treści prowadzonych zajęć dostosowane są do wieku podopiecznych.
Planowanie działań odbywa się w odniesieniu do obszarów rozwoju dziecka: emocjonalnego, społecznego i poznawczego. Różne zachowania dysfunkcyjne oraz możliwości poznawcze są uzależnione od etapu rozwojowego młodego człowieka.
Materiały do pobrania
Kontakt
Agnieszka Ratajczak – koordynator programu
E-mail: a.ratajczak@opz.gdansk.pl