Dla kogo
Adresatami programu są uczniowie klas VII/VIII szkół podstawowych.
Cel główny
Celem głównym Programu jest kształtowanie wśród młodzieży postaw prospołecznych i prozdrowotnych w kontekście zachowań ryzykownych, związanych z używaniem alkoholu i innych substancji psychoaktywnych.
Cele szczegółowe
- Rozwój umiejętności racjonalnego podejmowania decyzji – analizowania konsekwencji własnych wyborów. Wzmocnienie świadomości swoich mocnych stron, wartości, zasobów. Zapoznanie młodzieży ze sposobami pomocnymi przy podejmowaniu decyzji.
- Uświadomienie potrzeby istnienia zasad w życiu człowieka. Zrozumienie indywidualnych i aktualnych własnych zasad.
- Uświadomienie roli uczuć w życiu. Rozwinięcie umiejętności konstruktywnego przeżywania uczuć.
- Zwiększenie wiedzy na temat zmian biologicznych i związanych z nimi wahań nastroju oraz różnic dotyczących zmian zachodzących w ciele dorastających chłopców i dziewcząt. Wzbudzenie refleksji nad potrzebą wyznaczania własnych i dostrzegania cudzych granic – zarówno cielesnych, jak i komunikacyjnych. Przekazanie wiadomości na temat zachowań asertywnych.
- Poszerzenie wiedzy uczestników na temat uzależnień chemicznych i behawioralnych. Ukazanie przyczyn sięgania po środki psychoaktywne. Przedstawienie etapów uzależnienia.
- Lepsze rozumienie perspektywy dorosłych oraz swojego miejsca w świecie dorosłych i ich oczekiwań. Poprawa kompetencji komunikacyjnych. Trening empatycznego stylu komunikowania się, opartego na umiejętności rozpoznania potrzeb i intencji rozmówcy.
- Rozwinięcie inteligencji emocjonalnej/umiejętności rozpoznawania i wyrażania własnych emocji oraz potrzeb.
Korzyści dla uczestników
- Nauka i wzmocnienie umiejętności w podejmowaniu decyzji.
- Wzmocnienie świadomości swoich mocnych stron, wartości oraz zasobów.
- Nabycie wiedzy z zakresu profilaktyki uzależnień oraz wiedzy z zakresu zmian biologicznych, które wpływają na rozwój młodych ludzi.
- Poprawa kompetencji społecznych i komunikacyjnych. Nabycie umiejętności rozpoznawania i wyrażania własnych emocji i potrzeb.
Jak dołączyć
Sposób realizacji
Realizacja sześciu tematycznych spotkań z uczniami. Warsztaty odbywają się w odstępach około dwutygodniowych.
Tematy warsztatów
- Moduł 1. Myślę, analizuję, decyduję.
- Moduł 2. Zasady – dlaczego potrzebne są w moim życiu.
- Moduł 3. Uczuć moc.
- Moduł 4. Moje ciało.
- Moduł 5. Uzależnienia – złodzieje wolności.
- Moduł 6. Ja w świecie dorosłych.
Okres adolescencji to burzliwy czas zmian w rozwoju fizycznym, intelektualnym, emocjonalnym, a także społecznym. Niesie ze sobą wiele pozytywnych doświadczeń, jednak coraz więcej młodych ludzi boryka się z trudnościami charakterystycznymi dla tego okresu. Często w tych zmaganiach pozostają sami, bez wsparcia dorosłych i rówieśników.
Współczesna młodzież w okresie dojrzewania doświadcza trudności w nawiązywaniu relacji z rówieśnikami. Charakteryzuje się niską samooceną i labilnością emocjonalną. Korzysta z mediów elektronicznych w komunikacji z innymi; pojawiają się deficyty w umiejętnościach społecznych.
Cele programu w dużym stopniu wpisują się w aktualne potrzeby młodzieży, związane z kryzysem spowodowanym wielomiesięczną izolacją społeczną.
Materiały do pobrania
Kontakt
Agnieszka Ratajczak – koordynator programu
E-mail: a.ratajczak@opz.gdansk.pl