
Zdrowy Uczeń
Cel główny
Promocja zdrowego stylu życia oraz określenie programu postępowania prozdrowotnego dla dziecka.
Plan postępowania prozdrowotnego obejmuje promowanie aktywności fizycznej, zdrowego odżywiania i właściwych nawyków służących utrzymywaniu prawidłowej postawy ciała i masy ciała oraz w razie konieczności zlecenie działań kompensacyjno – korekcyjnych lub rehabilitacyjnych.
Cele szczegółowe
Ocena wybranych parametrów prawidłowego rozwoju dziecka – ocena masy ciała wraz z pomiarem składu ciała i określeniem zawartości tkanki tłuszczowej w organizmie dziecka, pomiar i ocena wysokości ciała, badanie i ocena postawy ciała, pomiar i ocena ciśnienia tętniczego oraz unikatowy w skali kraju test wydolności fizycznej dziecka. Na podstawie uzyskanych wyników formułowane są szczegółowe zalecenia układające się w indywidualny plan postępowania prozdrowotnego.
Grupa docelowa
Uczniowie klas III i VII gdańskich szkół podstawowych
Tryb zapraszania
W cyklu trzyletnim, zgodnie z planowanym harmonogramem badań, poprzez kontakt ze szkolnymi koordynatorami programów zdrowotnych. Droga telefoniczna, mailowa, osobiste dostarczanie materiałów (opis programu Zdrowy Uczeń wraz z charakterystyką jego realizacji na terenie szkoły, informatory o programie i zgody do podpisania dla rodziców dzieci chcących uczestniczyć w programie) wg harmonogramu ustalanego przy współpracy z koordynatorami programów zdrowotnych w poszczególnych szkołach.Zadania
- Realizacja programu na terenie wszystkich gdańskich szkół podstawowych w cyklu trzyletnim
- Objęcie programem 5000 dzieci w roku kalendarzowym
- Przeprowadzenie badań przesiewowych na terenie szkół
- Kwalifikacja dzieci zagrożonych rozwojem chorób cywilizacyjnych do dalszego udziału w programie „6, 10, 14 dla Zdrowia”
- Opracowanie indywidualnych kart badań z planem postępowania prozdrowotnego dla każdego dziecka uczestniczącego w programie
- Opracowanie raportów dla szkól objętych programem
- Opracowanie rocznego raportu zbiorczego dla władz samorządowych
Oczekiwane efekty i korzyści
Poprawa stanu zdrowia gdańskich dzieci, obniżenie czynników ryzyka występowania chorób cywilizacyjnych w populacji dzieci objętych programem, upowszechnianie zasad zdrowego stylu życia wśród młodych gdańszczan
Organizacja i proces działania
Część diagnostyczna (o charakterze badania przesiewowego) – realizowana na terenie placówki oświatowej, obejmuje:
- Ocenę masy ciała, określenie BMI ( Body Mass Index ) i pomiar składu ciała wraz z określeniem zawartości tkanki tłuszczowej w organizmie dziecka
- Pomiar i ocenę ciśnienia tętniczego dziecka,
- Test wydolności fizycznej dziecka (Kash Pulse Recovery Test)
Część informacyjno – edukacyjna – realizowana jest w formie treści zawartych w indywidualnej karcie badań dziecka oraz krótkiej, indywidualnej edukacji dziecka na temat podstawowych zasad zdrowego stylu życia. Wyniki badań wraz z indywidualnym planem postępowania prozdrowotnego przekazywane są rodzicom dzieci za pośrednictwem szkoły.
Część sprawozdawcza – Szkoła otrzymuje szczegółowy raport rozszerzony o wyniki statystyczne dotyczące badań. Te informacje mogą posłużyć dyrekcji szkoły do planowania działań w ramach szkolnych programów promocji zdrowia i wychowania zdrowotnego.
Zbiorcze sprawozdanie z badań prowadzonych we wszystkich gdańskich szkołach podstawowych przedstawiane jest władzom miejskim.
Informacje dodatkowe
- Kompleksowy program „Zdrowy Uczeń” wychodzi naprzeciw potrzebom realizacji zadań gminy dotyczących promocji zdrowia.
- Władze samorządowe otrzymują raport zawierający statystyczną analizę wyników badań. Informacje dotyczące skali problemu nadwagi, otyłości i niskiego poziomu aktywności fizycznej u dzieci umożliwiają podjęcie kolejnych działań przeciwdziałających tym problemom.
- Szkoła otrzymuje szczegółowy raport rozszerzony o wyniki statystyczne dotyczące badań. Te informacje mogą posłużyć dyrekcji szkoły do planowania działań w ramach szkolnych programów promocji zdrowia i wychowania zdrowotnego.
Kontakt w sprawie programu
Piotr Paszkowski
piotr.paszkowski@opz.gdansk.pl